در طراحی صفحه اول سایت (Homepage) چه نکات کلیدی باید رعایت کرد؟

در طراحی صفحه اول سایت چه نکات کلیدی باید رعایت کرد؟

طراحی صفحه اول سایت مانند ویترین یک فروشگاه در جذب مشتری بسیار مؤثر است و شکست خوردن آن به معنای شکست خوردن کسب و کارتان است. افراد حرفه ای تمامی نکات این بخش را رعایت می کنند تا بیشترین میزان نرخ تبدیل را داشته باشند و این کار زمانی میسر می شود که رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) خوبی در همان صفحه اول (Home Page) رقم بزنید.

تاثیرات روانشناختی صفحه اول سایت بر روی مخاطب

یک مخاطب یا کاربر سایت زمانی که برای اولین بار وارد صفحه اول وب سایت شما می شود بیشترین تاثیرات منفی و مثبت را از لحاظ روانشناختی دریافت می کند. این تاثیرات اعمال شده بر روی کاربر باعث ایجاد یکسری رفتارها از سوی او می شود. این رفتارها به صورت سیگنال های مثبت و منفی به سیستم های هوشمند گوگل انتقال پیدا میکند که در نهایت منجر به ارتقا یا نزول سئو سایت شما میشود.

تفاوتی ندارد که وب سایت شما تا چقدر پر بار و دارای محتوای بی نظیر می باشد چرا که تمام ذهنیت مخاطب در همان برخورد اول با چارچوب وب سایت شما رقم میخورد. اگر کاربر با قرار گرفتن در صفحه اول سایت یا همان homepage دچار سردرگمی شود و یک بی نظمی بالایی را در چینش محتوا ها و همچنین قالب کلی سایت احساس کند بدون شک، وقت و انرژی خود را برای برآورده کردن خواسته خود از خدمات سایت شما صرف نمی‌کند. در نتیجه به وبسایت رقیب شما مراجعه خواهد کرد.

این موضوع از لحاظ روانشناختی مانند برخورد اول میان دو نفر می باشد. اگر این برخورد جنبه های مثبتی را در ذهن فرد مقابل ایجاد کند سایر عیوب و نقایص شما دیده نمی شود و یا اینکه مهم نخواهد بود. حال آنکه اگر این برخورد اول مجموعه ای از سیگنال های منفی را در ذهن ایجاد کند اگر کامل ترین انسان روی زمین هم باشید باز هم اهمیتی ندارد.

بنابراین تمام انرژی و تمرکز خود را برای ایجاد یک هوم پیج ایده آل و کاربرپسند صرف کنید. سعی کنید مخاطب را در همان ورود اول به خود جذب کنید. شک نکنید که این اقدام هوشمندانه شما باعث پایدار نگه داشتن کاربران خواهد شد. دسته بندی محتواها به طور منظم، حذف محتواهای غیر ضرور به منظور جلوگیری از شلوغی صفحه اول، ناوبری های تکنیکال، قرار دادن بخش سرچ بار جهت صرفه جویی در وقت کاربر، خودداری از انبوه سازی بی مورد محتوا در صفحه اول و مواردی از این قبیل همگی از عواملی هستند که باعث می شود کاربر تجربه مسرت بخشی را از استفاده از سایت شما داشته باشد.

چرا باید در طراحی صفحه اول سایت (Homepage) حساسیت به خرج داد؟

طراحی صفحه اول سایت (Homepage) یکی از مهمترین جنبه های طراحی وب سایت است. صفحه اول سایت جایی است که بازدید کننده یا کاربر به محض ورود با آن روبرو شده و تأثیر اولیه ای از آن می گیرد که اگر منفی باشد، احتمال اینکه سایت شما را ترک کند زیاد می شود و برعکس.

به عنوان مثال اگر صفحه اول وب سایت را مثل ویترین یک مغازه یا فروشگاه در نظر بگیریم، با نگاه به ویترین یک مغازه متوجه می شوید که چه محصولات و خدماتی ارائه می شوند، کیفیت کار چقدر است، طراحی و دیزاین چقدر حرفه ای است و مخاطبین خاص آن چه کسانی هستند. در واقع با ویترین مغازه خود سعی می کنید مشتری را به داخل مغازه بکشانید و شانس فروش خود را بالا ببرید.

طراحی سایت وردپرسی | طراحی سایت حرفه ای با وردپرس
مطالعه

صفحه اصلی سایت یا Home Page هم دقیقا همین نقش را دارد با این تفاوت که برای بهبود طراحی صفحه اول وب سایت هزینه زیادی پرداخت نمی کنید مخصوصا زمانیکه کسب و کار کوچکی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به نکات طراحی صفحه اول یا صفحه اصلی سایت بپردازیم که رعایت آنها کمک زیادی به افزایش نرخ تبدیل و همچنین افزایش فروش و درآمدزایی خواهد کرد.

طراحی حرفه ای صفحه اول سایت باعث بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری و در نتیجه میزان درآمد می شود

طراحی حرفه ای صفحه اول سایت باعث بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری و در نتیجه میزان درآمد می شود

مهمترین نکات طراحی صفحه اول سایت با تضمین افزایش نرخ تبدیل

نکات طلایی و بسیار مهمی که باید در طراحی صفحه اول یا اصلی سایت رعایت کنید شامل موارد زیر هستند:

  • لوگو و برندینگ : تقریبا هر وب سایتی که مشاهده می کنید یک لوگو دارد که به برندینگ آن کمک زیادی می کند و باعث می شود مشتریان آن را به خاطر بسپارند. در سایت های فارسی زبان در قسمت سمت راست گوشه بالای صفحه اول سایت قرار می گیرد و در سایت های انگلیسی زبان برعکس است چون اولین جایی که چشم بازدید کننده به آن معطوف می شود همین قسمت است. البته می توانید لوگوی برند خود را در داخل منوهای سایت هم بگذارید. در هر صورت هر جایی که انتخاب می کنید باید خیلی راحت دیده شود و به اندازه کافی سایز آن بزرگ باشد.
  • اسلایدر سایت یا بخش Hero Section : اسلایدر در صفحه اول سایت که برخی طراحان وب سایت به آن لقب Hero Section هم داده اند، تصویر بزرگ یا تصویر اسلایدی است که دقیقا زیر نوار منوها قرار می گیرد و به طور کلی به بازدیدکنندگان می گوید که چه خدمات یا محصولاتی در این سایت ارائه می گردد و چه هدفی دارد. اشتباه بزرگ برخی افراد این است که فکر می کنند این قسمت فقط جنبه زیبایی دارد.
  • دکمه های فراخوان یا CTA : هر وب سایت هدف خاصی دارد، برخی افراد قصد دارند تا میزان خرید سایت آنها بالاتر برود، اگر وب سایت خبری یا آموزشی هستند، مشترکین ایمیلی و ماهانه آنها افزایش پیدا کند و غیره. راحتترین راه استفاده از دکمه های فراخوان یا CTA است. این قسمت ها باید رنگ متفاوتی نسبت به بقیه اجزای سایت داشته باشند، متن جذاب و تحریک کننده ای برای آنها انتخاب شده باشد و مهمتر از همه اینکه در صفحه اول سایت قرار گرفته باشند.
  • نوار منو با طراحی حرفه ای : طراحی حرفه ای نوار منوها (Navigation Bar) موجب می شود تا رابط کاربری سایت شما و استفاده از آن خیلی راحت شود و رضایت مشتریان افزایش پیدا کند. کاربران از طریق نوار منوها به بخش های مختلف سایت شما دسترسی پیدا می کنند و اگر سردرگم کننده باشد قطعا نرخ تبدیل وب سایت کاهش پیدا خواهد کرد. پس همانطور که می بینید بخش بسیار مهم صفحه اول سایت محسوب می شود مخصوصا برای سایت های فروشگاهی که دسته بندی های زیادی دارند.
  • انتخاب رنگ : انتخاب رنگ مناسب برای صفحه اصلی سایت بسیار حائز اهمیت است چرا که تجربه کاربری و رضایت کاربران را افزایش می دهد و روی افکار و احساسات بازدیدکنندگان تأثیر می گذارد. چند رنگ انتخاب کنید که سازگار با رنگ های انتخاب شده برای لوگو و برند باشد و در تمامی بخش های سایت از همان رنگ ها استفاده کنید. البته برای CTA و منوها باید از رنگ های متفاوت و کاملا مشخص استفاده نمایید. رنگ زمینه هم نباید روی خوانایی مطالب اثر منفی بگذارد.
  • خوانایی و جذابیت فونت : شاید چندان مهم به نظر نرسد ولی انتخاب نوع فونت برای صفحه اول سایت نشان دهنده استایل شخصی و سبک کاری شماست. فونت انتخابی باید جذاب و خوانایی خیلی خوبی داشته باشد. توجه کنید فونتی که انتخاب می کنید برای سایر بخش های سایت هم استفاده خواهد شد پس دقت کنید.
طراحی سایت تجهیزات پزشکی با امکانات حرفه ای و قیمت مناسب
مطالعه

لوگو و برندینگ و تصویر اسلایدر از مؤلفه های بسیار مهم در صفحه اول سایت هستند

لوگو و برندینگ و تصویر اسلایدر از مؤلفه های بسیار مهم در صفحه اول سایت هستند

  • مقبولیت اجتماعی : صفحه اصلی سایت باید حس اعتماد در بازدید کننده ایجاد کند مخصوصا که فعالیت تجاری داشته باشید. یکی از بهترین راه ها برای این کار نشان دادن میزان رضایت مشتریان قبلی و اظهار نظرات آنهاست. به همین دلیل در صفحه اول سایت بخشی را به این قسمت اختصاص دهید. همچنین شرکت هایی که با شما همکاری دارند باید در این قسمت نشان داده شوند که از لوگو آنها استفاده می شود.
  • معرفی خود و پرسنل ارشد کسب و کار : اگر به صورت تیمی کار می کنید یا فردی، کاری کنید که کسب و کارتان را با چهره اشخاص ارشد آن بشناسند. برای دادن چنین اطلاعاتی به بازدیدکنندگان، صفحه درباره ما، مناسب ترین مکانی ست که اطلاعات مختصر و مفیدی ارائه کنید و اطلاعات تکمیلی را در آن صفحه وارد کنید. با این روش کسب و کارتان را هم خیلی حرفه ای نشان داده اید و از طرفی دیدن مدیران یک کسب و کار برای مشتریان همیشه جذابیت خاص خود را دارد. برخی افراد آن را به شکل اسلایدر و برخی نیز در انتهای وب سایت به این مورد می پردازند.
  • اطلاعات تماس : اطلاعات تماس یک کسب و کار نیز بسیار مهم است که باید در انتهای قسمت صفحه اصلی سایت به آن بپردازید و در صفحه تماس با ما به طور کامل اشاره کنید. حتی برخی سایت ها شماره تماس مورد نیاز مشتریان را در سمت چپ گوشه بالای صفحه اول سایت درج می کنند.
  • لینک شبکه های اجتماعی : لینک شبکه های اجتماعی مورد دیگری است که باید در صفحه اصلی سایت به آن پرداخته شود تا مشتریان خیلی راحت بتوانند در تمامی شبکه های اجتماعی که فعالیت دارد به شما دسترسی داشته باشند. معمولا در قسمت فوتر صفحه اول، لینک شبکه های اجتماعی به فرم لوگو آنها درج می شود.

تصاویر با کیفیت در جای مناسب و فضای خالی باید در صفحه اول سایت مدنظر قرار داده شوند

تصاویر با کیفیت در جای مناسب و فضای خالی باید در صفحه اول سایت مدنظر قرار داده شوند

  • تصاویر با کیفیت : تصاویری که برای صفحه اول سایت به شکل اسلایدر انتخاب می کنید باید بسیار حرفه ای، با کیفیت و مرتبط با کسب و کارتان باشد تا تأثیرگذاری اولیه بسیار خوبی بر روی بازدیدکنندگان بگذارید. توجه داشته باشید که فرمت تصاویر و حجم آنها به گونه ای نباشد که سرعت لود سایت را خیلی پایین بیاورد.
  • پیشنهادات ویژه : اگر کسب و کارتان فروشگاهی و تجاری است همیشه باید پیشنهادهای ویژه، مدت دار و یا مناسبتی در صفحه اول سایت قرار گیرند و از عکس های مرتبط با کیفیت استفاده نمایید. به هیچ وجه از تأثیرگذاری زیاد این المان ها (Elements) در افزایش فروش خود غافل نشوید.
  • وبلاگ : امروزه داشتن وبلاگ برای درج اطلاعات و مقالات مرتبط با کسب و کار به یک امر ضروری تبدیل شده است. بخش وبلاگ در حرفه ای نشان دادن و فعالیت بالای کسب و کارتان الزامیست. برای اینکه این بخش بازدید خوبی داشته باشد باید بخش جداگانه ای را در منوهای صفحه اصلی سایت به آن اختصاص دهید. اما مهمتر از آن قرار دادن لیست ستونی از مقالات اخیر در صفحه اصلی سایت در سمت راست یا چپ و حتی هر دو سمت می باشد تا توجه بینندگان را به خود جلب کند.
  • فضای خالی : فضای خالی یا منفی (White Space) یعنی فضایی از صفحه سایت که در آن هیچ چیزی قرار داده نمی شود. فضای خالی سفید رنگ در سایت باعث می شود تا جلوی شلوغ به نظر رسیدن سایت گرفته شود که به آن فضای خالی ماکرو گفته می شود. همچنین این فضای خالی در خوانایی بیشتر مطالب و خسته نشدن چشم مخاطب نیز تأثیر دارد که همان فضای خالی میکرو یا بین بخش های مختلف صفحه اصلی سایت می باشد. از این مورد بسیار مهم اصلا غافل نشوید.
  • نوار سرچ : گاهی اوقات بازدیدکنندگان محصول یا خدماتی که می خواهند در بین منوها پیدا نمی کنند یا مستقیما برای بررسی موردی خاص وارد وب سایت شما شده اند. در این مواقع نوار سرچ بسیار کمک کننده است. قابلیت حدس زدن خودکار و فیلتر کردن نتایج برای فراهم کردن سرچ پیشرفته ضروری است. نوار سرچ باید در صفحه اصلی سایت قرار گیرد و معمولا در سایت های فارسی زبان در گوشه بالا سمت چپ به شکل ذره بین قرار داده می شود. طول نوار سرچ معمولا باید به اندازه ۲۷ کاراکتر باشد.
  • ویدیو : بسته به نوع کسب و کارتان گاهی اوقات به جای درج تصاویر اسلایدر بهتر است از ویدیوی کوتاه و تأثیرگذار استفاده کنید. مثلا اگر کسب و کار بسیار بزرگ در زمینه صنعتی مثل تولید ماشین آلات و غیره دارد تأثیر یک ویدیو که توضیح دهنده کسب و کار و گستره خدمات باشد و در آن مدیر مجموعه به همراه مسئولین ارشد صحبت می کنند بسیار بیشتر از تصویر بزرگ و با کیفیت در صفحه اصلی سایت می باشد.
  • ورود به حساب کاربری : کاربران همیشگی وب سایت مخصوصا برای سایت های فروشگاهی اولین کاری که پس از ورود به صفحه اصلی سایت انجام می دهند ورود به حساب کاربری است. یا وقتی کاربران از نوع کسب و کارتان احساس رضایت پیدا کنند اولین کار ساخت حساب کاربری خواهد بود پس باید در جایی قرار گیرد که به راحتی قابل مشاهده باشد. این بخش باید در قسمت هدر صفحه اصلی سایت باشد که بسته به سلیقه شما در سمت راست یا چپ خواهد بود.
طراحی سایت ارزان در تهران؛ کیفیت بالا، پشتیبانی قوی
مطالعه

شکست خوردن صفحه اول سایت در جذب مشتری به معنای شکست خوردن کسب و کارتان است

شکست خوردن صفحه اول سایت در جذب مشتری به معنای شکست خوردن کسب و کارتان است

یاس وب، تیمی متخصص و حرفه ای در طراحی سایت

یاس وب با بیش از ۷ سال سابقه در زمینه طراحی سایت حرفه ای در زمینه ها و مشاغل گوناگون توانسته بهترین خدمات را با نازلترین قیمت به شکل پکیج های گوناگون ارائه کند و پشتیبانی بی نظیری داشته باشد. طراحی سایت وردپرسی و کاملا سئو شده فعالیتی است که فقط تیم های متخصص و حرفه ای می توانند نتیجه بخش بودن آن را تضمین کنند. برای کسب اطلاعات دقیقتر می توانید خدمات طراحی سایت را مشاهده کرده و از طریق تماس با کارشناسان، مشاوره رایگان بگیرید.

یاسر امینیمشاهده نوشته ها

Avatar for یاسر امینی

یاسر امینی، مدیر یاس وب ، بیش از یک دهه تجربه، معمار تحول کسب‌وکارهای سنتی به غول‌های آنلاین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *